ကရင် ရိုးရာပွဲတော်နှင့် အထိမ်းအမှတ်နေ့များ

ကရင်လူမျိုးများ၏ ဝါခေါင်လ ချည်ဖြူဖွဲ့ခြင်း
Image

ချည်ဖြူဖွဲ့ခြင်းနှင့်ပတ်သက်၍အယူအဆများ-

ချည်ဖြူဖွဲ့ခြင်းနှင့် ပတ်သက်၍ အယူအဆအမျိုးမျိုးရှိကြောင်း အောက်ပါအတိုင်း တွေ့ရပါသည်။

(၁) ဝါခေါင်လရောက်တိုင်းမိုးများ၍ ရေကြီးသဖြင့် ရောဂါဘယများ ထူပြောသည့်လဖြစ်သည်။ ထိုလတွင် မကျန်းမမာဖြစ်ကာရောဂါ ထူပြောသောကြောင့် လိပ်ပြာလွင့်သည်ဟုယူဆပြီး မိမိဝိညာဉ် လိပ်ပြာမိမိ၏ခန္ဓာကိုယ်သို့ပြန်လည်ဝင်ရောက်စေရန် ချည်ဖြူ ဖြင့် လက်ချည်ထားကြရသည်။ ထိုသို့ချည်ခြင်းဖြင့် အပြင်မှ ဝိညာဉ်လိပ်ပြာများ ပူးကပ်၍မရသဖြင့် ကျန်းမာသည်ဟု အယူရှိ ကြသည်။

(၂)  ချည်ဖြူဖွဲ့ခြင်း၏ သမိုင်းနောက်ခံတစ်ခုမှာ ရှေးမဇ္စျိမဒေသရှိ မူရင်းကျမ်းများတွင် ချည်ဖြူဖွဲ့မင်္ဂလာကို "ရက္ခဗန္ဓန"ဟု ခေါ် ဆိုကြသည်။"ရက္ခ"အဓိပ္ပါယ်မှာ စောင့်ရှောက်ခြင်းဟု အဓိပ္ပါယ်ရ၍ "ဗန္ဓန"မှာ ဖွဲ့ချည်ခြင်းဟု အဓိပ္ပါယ်ရပါသည်။ ထို့ကြောင့် အန္တရာယ်အသွယ်သွယ်ကင်းဝေးစေရန် ချည်ဖြူဖြင့် နှောင်ပေးခြင်းဟုအဓိပ္ပါယ်ရပါသည်။ မဇ္စျိမဒေသက ပြုလုပ်သော ချည်ဖြူဖွဲ့မင်္ဂလာပွဲသည် ကရင်အမျိုးသားများ ပြုလုပ်သောပွဲနှင့် ဟန်ပန်မတူသော်လည်းရည်ရွယ်ချက်ခြင်းတူညီကြောင်း တွေ့ ရသည်။

(၃) ကရင်လူမျိုးတို့၏ ရှေးအယူအဆတစ်ခုမှာ ကရင်မျိုးနွယ် များသည် မြန်မာပြည်ဟု ခေါ်သော ဒေသသို့ မရောက်ရှိမီ အုပ်စုခွဲပြီး ရေကြည်ရာမြက်နုရာသို့ ထွက်ခွာလာကြသည့် အခါ မွတ်ထိတ် (အမိဘက်)နှင့် ဖထိတ်(အဖဘက်) ဖြစ်ပေါ် ခဲ့သည်။ ထိုသို့အုပ်စုမကွဲမီကရင်အမျိုးသားတို့သည် ပြန်လည် မှတ်မိစေရန်နှင့်   အချင်းချင်း အသိအမှတ်ပြု စောင့်ရှောက် နိုင်ရေးကို ရည်ရွယ်ပြီး ဖူးထော့မဲပါ၊ ဖူးကဆောင့်မဲ ပါ စသော ခေါင်းဆောင်များက မိမိတို့ လက်ကောက်ဝတ်တွင် အမှတ် သညာအဖြစ် ချည်ဖြူဖွဲ့ နှောင်ပေးခဲ့သည်ဟု ယူဆကြ သည်။

(၄) နောက်အယူအဆတစ်ခုမှာ ကရင်များ ဆင်းသက်လာစဉ်က တောတောင်အထပ်ထပ်၊ သဲကန္တရများကို ဖြတ်သန်းလာခဲ့ ကြ ရပါသည်။ သဲမုန်တိုင်းများ၊ လေမုန်တိုင်းများ ကျရောက်သည့် ခရီးကြမ်းတွင်သဘာဝဘေး၊ အစာရေစာငတ်ပြတ်သည့် ဘေး၊ ဖျားနာရောဂါဘေးများကြောင့် အချို့မှာ လမ်းခရီးတွင် သေဆုံး ခဲ့ကြရသည်။သေဆုံးသွားသောဆွေမျိုးများအနက်ဘဝကျွတ် သည်များရှိသကဲ့သို့နာနာဘာဝ၊ဝိနာဘာဝအဖြစ် ရောက်သွား သူ များလည်းရှိသည်။ မကျွတ်မလွတ်သူများက ကျန်ရှိသူများ ကို ခြောက်လှန့်ပြုစားမှုများ ပြုလုပ်ကြသည်။ ပြုစားမှုများ ကြောင့်ခန္ဓာကိုယ်တွင်ကပ်ညှိနေသောဝိညာဉ်များလွင့်ပါးသည် ဟုယူဆကြပြီးဝိညာဉ်ကိုပြန်လည်ခေါ်ယူကြရပါသည်။ဝိညာဉ် မရှိပါကရောဂါဘယများပြီး အားအင်ချည့်နဲ့ကာ ဖျားနာကြ သည် ဟုယူဆကြသည်။ မိမိဝိညာဉ်လိပ်ပြာသည်ခန္ဓာကိုယ် မှ ကင်းကွာသွားပြီးမကောင်းဆိုးဝါးများလာရောက်မှီတွယ်ကပ်ညိ နေသောကြောင့် အစားကြူးကာ အနာရောဂါထူပြောသည်ဟု ယူဆသည်။ ထို့ကြောင့် ဝါခေါင်လရောက်တိုင်း မိမိဝိညာဉ် လိပ်ပြာကို ပြန်လည်ခေါ်ယူရခြင်းဖြစ်သည်ဟုယူဆကြသည်။ 

(၅) နောက်ယူဆချက်တစ်ခုမှာ ကရင်လူမျိုးများသည် ကိုဘီ သဲ ကန္တာရ(gobe desert)ကိုဖြတ်သန်းရာတွင် မိုးအများဆုံးရွာ သောလဖြစ်သည့်ဝါခေါင်လတွင် ဖြတ်သန်းခဲ့ကြသည်။ မိုးများ ရွာသွန်းသည့်အတွက် အပူဒဏ်ကိုခံနိုင်ပြီး သောက်သုံးရေများ အလွယ်တကူရရှိကြသည်။ ၄င်းသဲကန္တာရကို မဖြတ်သန်းမီ တစ်ဦးနှင့်တစ်ဦး ပြန်လည်မှတ်မိစေရန် ရည်ရွယ်၍ လက် ကောက်ဝတ်တွင် အမှတ်သညာအဖြစ် ချည်ဖြူဖွဲ့နှောင် ပေးခဲ့ သည်ဟု ယူဆကြသည်။

ဝါခေါင်လချည်ဖြူဖွဲ့ခြင်း

ကရင်လူမျိုးတို့သည် စုပေါင်းနေထိုင်ခြင်း စုပေါင်းလုပ်ကိုင် စားသောက်ခြင်း ဘေးအန္တရာယ်ကို စုပေါင်းကာကွယ်တွန်းလှန်လေ့ရှိ သကဲ့သို့ ဝါခေါင်လလက်ချည်ပွဲကိုလည်း စုပေါင်းပြုလုပ်ကြသည်။ ဝါခေါင်လလက်ချည်ပွဲဓလေ့ကို ရှေးကရင်ခေါင်းဆောင်လူကြီးများက ကြီးမားသောရည်ရွယ်ချက်များ မွန်မြတ်သော အမြော်အမြင်များဖြင့် သားစဉ်မြေးဆက် လိုက်နာကျင့်သုံးရန် ထားရစ်ခဲ့ပါသည်။ ခေါင်း ဆောင်များ၏ ရည်မှန်းချက်များမှာ ဝါခေါင်ရောက်လျှင် ကွဲကွာနေ သော ဆွေမျိုးများပြန်လည်ဆုံတွေ့ရေး၊ မိသားစုများပြန်လည် စုစည်း ရေး အချင်းချင်းချစ်ကြည်သွေးစည်းမှု ခိုင်မာစေရေး လူငယ်လူရွယ် များကို လူကြီးသူမများက ဆိုဆုံးမစကားများပြောနိုင်စေရေး၊ မိစ္ဆာ ကောင်များ၊ အယုတ်တမာကောင်များ သွေးခွဲသွေးဆောင်ရာသို့ နား မယောင်စေရေး ရိုးရာယဉ်ကျေးမှုများ မပျောက်ကွယ်စေရေး၊ အသိ ပညာအတတ်ပညာ မြင့်မားပြီး လူနေမှုအဆင့်အတန်း မြင့်မားသော လူမျိုးအဖြစ် အစဉ်တည်တံ့စေရေး ကရင်လူမျိုးများကမ္ဘာ တည်သရွေ့ ရပ်တည်ခိုင်မြဲစေရေးတို့ဖြစ်ပါသည်။

ခုနစ်ရက်သားသမီးများအတွက်ပစ္စည်း(၇)မျိုး

ဝါခေါင်လ ချည်ဖြူဖွဲ့ခြင်းကို ဝါခေါင်လတွင်သာ ပြုလုပ်ရပြီး အခြားလများတွင်ပြုလုပ်၍မရပေ။ဝါခေါင်လဆန်းမှလပြည့်ရက်အထိပြုလုပ်နိုင်ပေသည်။နံနက်ပိုင်းမှမွန်းတည့်အထိသာ ပြုလုပ်နိုင်သည်။ ကရင်လူမျိုးတို့၏လူနေမှုစနစ်အရ အိမ် ထောင်စု၏လုပ်ငန်းများကို ဖခင်များက ဦးဆောင်ရပြီး မိခင်များမှာ ရိုးရာဓလေ့ကို ဦးဆောင်ရသည့် အတွက်ချည်ဖြူဖွဲ့မင်္ဂလာ ပြုလုပ်ရာတွင် မိခင်မျာကသာ ဦးဆောင်ရ ပါသည်။
ဝါခေါင်လချည်ဖြူဖွဲ့ရာတွင် (၇)သားသမီးများ ဘေးအန္တရာယ် ကင်းရှင်းရန် ရည်ရွယ်၍ ပစ္စည်း(၇)မျိုးတွင်အရေ အတွက် (၇)ခုစီ ပါဝင် ရပါသည်။ ပစ္စည်း(၇)မျိုးနှင့်အတိတ်ယူပုံမှာ အောက်ပါအတိုင်း ဖြစ် သည်။
(၁) ထမင်းဆုပ်-စုစည်းခြင်း၊ သွေးစည်းခြင်း။
(၂) ကောက်ညှင်းထုပ်ဖင်ချွန်-အမြဲမကွာ ဒွန်တွဲခြင်း၊ လက်တွဲခြင်း။
(၃) ပန်းခက်-အများစုက နတ်ပန်းညိုကို အသုံးပြုကြသည်။ ထိုပန်း မျိုးသည်စုစည်းပေါက်ပွားခြင်း၊ရှင်သန်ကြံ့ခိုင်ခြင်း၊မျိုး           နွယ်မတိမ် ကောခြင်း။
(၄) ငှက်ပျောသီး-ငှက်ပျောသီးသည် အခိုင်အဖီးလိုက်တွဲ၍ သီးခြား  သဘောကိုဆောင်ယူကာ စုစည်းညီညာခြင်း၊ မျိုးနွယ်ကို          မြတ်နိုးတွယ်တာခြင်း။
(၅) ကြံဆစ်ပိုင်း-အဆစ်တိုင်းတွင် အပင်ပေါက် မျိုးဆက်ဖြန့်သည့်  သဘောကိုဆောင်ယူလျက်မျိုးနွယ်စောင့်ထိန်းခြင်း၊                တည်တံ့ခြင်း။
(၆) ချည်ဖြူ-ဖြူစင်ခြင်း၊သန့်ရှင်ခြင်း။
(၇) အုန်းရည်(သို့)ရေ - ရေသည် မရှိမဖြစ် အသက်သခင်ဖြစ်ခြင်း ၊အေးမြကြည်လင်ခြင်း။
ဒေါင်းလန်း (သို့မဟုတ်) ဆန်ကောသည် ပစ္စည်းများထည့်ရန် အသုံးပြုပြီး၊ ယောက်မမှာမကောင်းဆိုးဝါးများကို နှင် ထုတ်နိုင်စွမ်း ရှိသကဲ့သို့ လိပ်ပြာခေါ်နိုင်စွမ်းရှိသည်ဟု ယူဆကာ အသုံးပြုကြသည်

ချည်ဖြူဖွဲ့မင်္ဂလာကျင်းပပုံ

ချည်ဖြူဖွဲ့မင်္ဂလာကျင်းပပုံမှာ ရှေးဦးစွာ ဆန်ကော (ဆန်ပြာ ကိရိယာ) (၇)ချပ်ပေါ်တွင် လိပ်ပြာခေါ်ချည်ဖြူဖွဲ့ရာတွင်အသုံးပြုသော ပစ္စည်း(၇)မျိုးကို ခုနှစ်ခုစီ ထားရှိရသည်။ ခြွင်းချက်အဖြစ် အုန်းရေ (သို့မဟုတ်)ရေကိုမူ တစ်ခွက်(သို့မဟုတ်) တစ်ဖလားစီသာ ထားရှိကြသည်။လက်ချည်ပေးမည့်မွေးနံနေ့(ခုနစ်နေ့)အပြည့်အစုံပါသောအဘိုး(၇)ဦး အဘွား(၇)ဦးတို့ သည် ထိုဆန်ကောများရှေ့တွင် နေရာယူကြရသည်။ လက်ချည်ခံမည့်သူများသည် မိမိတို့၏  မွေးနေ့နံရှေ့တွင် ရိုကျိုးစွာထိုင်ပြီး လျှင် လက်နှစ်ဖက်ကို ဖြန့်ထားပေးရသည်။ ယောက်ျား ဖြစ်ပါက အဘိုးရှေ့တွင် နေရာယူပြီး မိန်ကလေးဖြစ်ပါက အဘွားရှေ့ တွင် နေရာယူရသည်။ ချည်ဖြူဖွဲ့ပေးမည့် အဘိုးအဘွားက ချည်ဖြူဖြင့် ယာလက်မှစတင်၍ (၃)ပတ် ရစ်ပတ်ကာ ချည်နှောင်ပေး သည်။ ထိုသို့ ချည်နှောင်ပေးစဉ် အောက်ပါအဓိပ္ပါယ်အတိုင်း ကရင်လို ရွတ်ဆိုပေးပါသည်။
(၁) အရပ်တစ်ပါးသို့ ပျော်ပါးနေသော ဝိညာဉ်လိပ်ပြာ ယခုပင်ပြန်လာခဲ့ပါတော့၊မိမိတို့၏မိသားစုနှင့်စည်းစည်းလုံးလုံးဥမကွဲ         သိုက်မပျက် အတူတကွရှိနေပြီးလုပ်ငန်းဆောင်တာ များကို စုပေါင်း လုပ်ကြပါ။
(၂) သူတစ်ပါးစကားကို နားမယောင်ပါနှင့်၊ မိဘစကားကို မြေဝယ် မကျ နားထောင်ကြပါ၊ မိမိဉာဏ်နှင့် စဉ်းစားချင့်ချိန်ပြီးမှ          လုပ်ဆောင်ကြပါ၊ မကောင်းမှုများကို ရှောင်ကြဉ်ပါ။
(၃) မကောင်းဆိုးဝါးများ ရှိသောနေရာ၊ အမင်္ဂလာရှိသောနေရာ၊ မိန်းမယုတ်တို့ရှိသော နေရာများကို ရှောင်ကြဉ်ပါ။
(၄) သုသာန်သင်္ချိုင်းများ၊ တောင်ကြိုတောင်ကြား၊ လျှိုမြောင်၊ ချိုင့် ဝှမ်းများကြားတွင် မနေကြပါနှင့်။
(၅) ဆင်စီးပြီး မြင်းရံက စိတ်ချမ်းသာ ကိုယ်ကျန်းမာ လိုရာဆန္ဒ ပြည့်ဝသောသူများ ဖြစ်ကြပါစေ၊ရွှေ၊ငွေ၊ကျောက်သံပတ္တမြား          ပိုင်ဆိုင်သောသူများ ဖြစ်ကြပါစေဟူ၍ဖြစ်သည်။
ထိုသို့ ရွတ်ဖတ်သရဇ္စျာယ်ပြီးနောက် ချည်ဖြူဖွဲ့ခံသူ၏လက်မှ ချည်စကိုဖြတ်ကာအုန်းရည်အနည်းငယ်ဆွတ်၍ ထမင်း             ဆုပ်၊ ကောက် ညှင်း၊ ပန်းခက်အနည်းငယ်စီကို စတိသဘောယူကာ "ဆံဖြူသည်အထိ အသက် ရာကျော်ရှည်ပါစေ"ဟု            ကရင်လို ဆုတောင်းပြီး ခေါင်းဆံ ဖျားပေါ်သို့ တင်ရသည်။ လက်ချည်ခံသူက မိမိ၏ ဦးခေါင်းထိပ်တွင် ရောက်နေသော              ထမင်းဆုပ်၊ ကောက်ညှင်းတို့ကိုစားပြီး အုန်းရည် အနည်းငယ် သောက်ခြင်းဖြင့် ချည်ဖြူဖွဲ့မင်္ဂလာ ပြီးဆုံးလေသည်။
ချည်ဖြူဖွဲ့မင်္ဂလာ ကျင်းပဆောင်ရွက်ပုံများသည် ဒေသတစ်ခု နှင့်တစ်ခု အနည်းငယ် မတူညီမှုများ ရှိပါသည်။ ရွတ်ဖတ်သရဇ္စျာယ် ခြင်းများသည်လည်း တစ်ဦးနှင့်တစ်ဦး၊ တစ်နေရာနှင့်တစ်နေရာ မတူညီကြသော်လည်း သဘောသဘာဝနှင့် အနှစ်သာ ရမှာ အတူတူ ပင်ဖြစ်ကြပါသည်။