မွန် ရိုးရာပွဲတော်နှင့် အထိမ်းအမှတ်နေ့များ

မွန်တို့ဒေသ ကဆုန်လပြည့်နေ့နှင့် နိဗ္ဗာန်ဈေး ပွဲတော်
Image

     ကဆုန်လပြည့်နေ့သည် ဗုဒ္ဓဝင်ဇာတ်တော်လာ ဗုဒ္ဓမြတ်စွာဖွားမြင်တော်မူသောနေ့၊ သဗ္ဗညုတဉာဏ်တော် ရရှိတော်မူပြီး (၄၅)ဝါ ကာလပတ်လုံး တရားရေအေး အမြိုက်ဆေးကို တိုက်ကျွေးပြီးမဟာသက္ကရာဇ်(၁၄၈) ကဆုန်လပြည့် တွင် ပရိနိဗ္ဗာန်စံဝင်တော်မူသောနေ့ ဖြစ်သောကြောင့် ဗုဒ္ဓဘာသာဝင်တို့က ကဆုန်လပြည့်နေ့ကို နေ့ထူးနေ့မြတ်နေ့ အဖြစ်သတ်မှတ်ကြသည်။ဝိသေသအထူးပြုသောနေ့မှာ ဘုရားပွင့်တော်မူသောနေ့၊ဗုဒ္ဓအခါတော် နေ့ဟုသာအသိများထင်ရှားပေသည်။သိဒ္ဓတ္တမင်းသားဘဝဖွားတော်မူသောနေ့တွင်ဗောဓိညောင်ပင်သည်ဖွားဖက်တော်အဖြစ်အတူတူပေါက်ဖွားတော် မူသည်။ သဗ္ဗညုတ ဉာဏ်တော် ရရှိတော်မူပြီး ဘုရားအဖြစ် ရောက်တော်မူသောအခါ ဗောဓိညောင်ပင်ရင်း၌သာ ဘုရားဖြစ်တော်မူသည်။ ထို့ကြောင့် ဗုဒ္ဓ ဘာသာဝင်များသည် ဗောဓိ ညောင်ပင်ကို ပရိဘောဂစေတီအဖြစ် ကိုးကွယ်တော်မူကြ ပါသည်။

ဗောဓိညောင်ပင်စိုက်ပျိုးခြင်း

ဗောဓိညောင်ပင် စိုက်ပျိုးခြင်း အကြောင်းမှာ ဓမ္မ ဒေသနာတော်လာ  ဗုဒ္ဓမြတ်စွာသာသနာတော်မှာ အကြင် ပုဂ္ဂိုလ်သည် လောကီလောကုတ္တရာ အကျိုးနှစ်ဖြာ ရည်ရွယ် ကာ မဟာဗောဓိပင်ကို စိုက်ပျိုးပါလျှင်၊ လူချမ်းသာနတ်ချမ်းသာ ခံစားစံစားပြီး နောက်ဆုံးဘဝတိုင် အဂ္ဂသာဝကဗောဓိဉာဏ်၊ ပကတိသာဝကဗောဓိဉာဏ်၊ မဟာသာဝကဗောဓိဉာဏ်၊ ပစ္စေကဗောဓိဉာဏ်၊ သဗ္ဗညုတ ဗောဓိဉာဏ်၊ ဗောဓိဉာဏ်(၅)ပါးမှ တစ်ပါးပါးရရှိတော် မူပြီး နိဗ္ဗာန်ဝင်စံနိုင်ကြောင်း ဟောကြား ထားသောကြောင့်လည်းကောင်း ဗောဓိညောင်ပင်ကို စိုက်ပျိုး ကြပါသည်။

ညောင်ရေသွန်းလောင်းခြင်း

ဗုဒ္ဓဘာသာမွန်လူမျိုးတို့သည်လည်းကဆုန်လပြည့်နေ့ရောက်တိုင်းဗောဓိညောင်ပင်ကိုရေသွန်းလောင်းကာ ညောင်ရေ သွန်းပွဲတော်ကို ကျင်းပကြပါသည်။ကျင်းပခြင်း၏အဓိကအကြောင်းအရင်းမှာမြတ်စွာဘုရား၏ဖွားဖက်တော်ဖြစ်တော် မူ၍ လည်းကောင်း၊မြတ်စွာဘုရားပွင့်တော်မူရာပင်ရင်းဗောဓိပင်နှင့်ရွှေပလ္လင်ကိုရည်ရွယ်၍(ပရိဘောဂစေတီ)လည်းကောင်း၊မွန်ဒေ သ ရာမညတိုင်း၌  ဆယ့်နှစ်လရာသီတွင် ကဆုန်လသည် အပူပြင်းဆုံးလ ရေအခမ်းခြောက်ဆုံးလ ဖြစ်သော ကြောင့် ဗောဓိပင်ရေခမ်းခြောက်သွားမည်ကိုစိုးရိမ်သောကြောင့်လည်းကောင်းရည်ရွယ်ကာညောင်ရေသွန်းပွဲတော်ကိုကျင်းပကြခြင်း ဖြစ်သည်။

ညောင်ရေသွန်းပွဲတော်ကျင်းပသည့် ကဆုန်လပြည့် နေ့တွင် ညောင်ရေသွန်းလောင်းရန် ရောက်ကြသော ပရိသတ် များကို အကျွေးအမွေးဖြင့် ဧည့်ခံကျွေးမွေးကြသည်။

“ဒါနံသဂ္ဂဿ သောပါနံ ဒါနံပါထေယျမုတ္တမံ
“ဒါနံဥဇုဂတမဂ္ဂံ၊ ဒါနံမုခ ပဒံဝရံ။
“ဒါနံဣဿရသမ္ဘူတံ၊ ဒါနံဘောဂေဥပဌိတံ။
“ဒါနံအတ္တာနုရက္ခဥ္စ၊ဒါနံသုခပဝၒ္ဍနံ။” ဓမ္မဒေသနာတော်လာသည်နှင့်အညီ အလှူဒါနပြုလုပ်ခြင်းသည် နိဗ္ဗာန်အထိ အထောက်အပံ့အကျိုး သက်ရောက်နိုင်သည့် လူ၊ နတ်၊ နိဗ္ဗာန်သို့တက်ရောက်နိုင်ရန် စောင်းတန်းသဖွယ် ဖြစ် သည်ဟု ရည်ရွယ်ကာ လှူဒါန်းသည့်ပွဲတော်ကို နိဗ္ဗာန်ဈေးပွဲ တော်ဟု ခေါ်ဝေါ်ကြသည်။

နိဗ္ဗာန်ဈေးပွဲတော်ကျင်းပခြင်း

နိဗ္ဗာန်ကို ရည်မှန်းကာ အလှူဒါနပြုကြသော မွန် တိုင်းရင်းသားတို့သည် ကဆုန်လပြည့်နေ့ နံနက်အာရုဏ် တက် ချိန်တွင် ဘုရားအနေကဇာတင်ခြင်း၊ ဆွမ်းတော်ကြီး ကပ်လှူ ပူဇော်ခြင်း၊ သံဃာတော်များကို ဆွမ်းကပ်လှူဒါန်း ခြင်း၊ မွန်းလွဲပိုင်းမှ စတင်ကာ ရပ်ကွက်အလိုက်စုပေါင်း၍ လှူဒါန်း ခြင်း တစ်ဦးတည်း တစ်သီးပုဂ္ဂလသီးသန့် လှူဒါန်း ခြင်းများ ဖြင့် စည်ကားလှပါသည်။ လှူဒါန်းသောစားသောက်ဖွယ်ရာ စား စရာများမှာ “အုန်းနို့ခေါက်ဆွဲ၊ ဆန်ပြုတ်၊ မုန့်လက် ဆောင်း၊ မုန့်ဟင်းခါး၊ အကြော်မျိုးစုံ၊ ရွှေရင်အေး၊ ရေခဲမုန့်၊ ခေါက်ဆွဲကြော်၊ ကြာဇံဟင်းခါး၊ ဇီးယို၊ အချိုရည်ဗူးမျိုးစုံ၊  မုန့်ထုပ်မျိုးစုံတို့ကို ကမ်းလှမ်းဝေငှခြင်း၊ ဆန်ထုပ်၊ကြက်သွန် နီထုပ်၊ ပဲနို့၊ ဂျယ်လီဗူး၊ ချိုချဉ်ထုပ်များ ပေးကမ်းဝေငှခြင်း၊ ဗလာမပါစာရေးတံမဲ(ကံစမ်းမဲ) မဏ္ဍပ်များဖြင့် ရပ်ကွက် တိုင်းတွင် လှူဒါန်းပေးကမ်း ဝေငှနေကြသည့်ဓလေ့မှာ နိဗ္ဗာန် သို့ တက်လှမ်းနိုင်ရန် စောင်းတန်းသဖွယ်ဖြစ်နေသောကြောင့် နိဗ္ဗာန်စေျးပွဲတော်ဟု ခေါ်ဝေါ်ကြဟန်တူသည်။

ယခုတင်ပြခဲ့သော မွန်တို့ဒေသ ကဆုန်လပြည့်နေ့တွင် ပြုလုပ်သည့် ညောင်ရေသွန်းပွဲတော်နှင့် နိဗ္ဗာန်ဈေးပွဲတော်သည် မွန်ဓလေ့ ဒြမ်မဲ့ယဉ်ကျေးမှုအမွေအနှစ် တစ်ခုအဖြစ် တည်တံ့လျက်ရှိပါသည်။ ၎င်းဒြပ်မဲ့ယဉ်ကျေးမှု အမွေအနှစ်များကို မျိုး ဆက်သစ်လူငယ်လေးများက လက်ဆင့်ကမ်း ဆက်လက်လုပ်ဆောင်လျက်ရှိသည်။ နောင်တွင်လည်း ဆက်လက်၍ လက် ဆင့်ကမ်းနိုင်မည်ဟု မျှော်မှန်းရသော ကြောင့် ဤဒြပ်မဲ့ယဉ်ကျေးမှုဓလေ့ အစဉ်တည်တံ့ နေမည် ဖြစ်ပါသည်။